Compensatie eigen risico

U kunt een financiële tegemoetkoming krijgen voor uw hoge zorgkosten.
Heeft u een laag inkomen en weinig vermogen en het volledig eigen risico van de zorgverzekering betaald? Doorloop het formulier Hulp bij laag inkomen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u in aanmerking komt voor compensatie van het eigen risico. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking. 

Hulp bij laag inkomen

Wanneer u in aanmerking komt dan kunt u deze aanvragen. U kunt ook een aanvraag doen voor een ander (u hoeft dan niet in te loggen met DigiD)

Aanvraag Compensatie eigen risico

Hiervoor dient u in te loggen met DigiD. 

Voorwaarden

De voorwaarden om de financiële tegemoetkoming te krijgen, zijn:

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U woont in de gemeente Elburg.
  • U heeft het wettelijk eigen risico van uw zorgverzekering ter hoogte van € 385,00 volledig betaald.
  • U heeft een laag inkomen.
  • Voor jongeren gelden lagere bedragen! Informeert u hiernaar bij de gemeente.
  • U heeft weinig vermogen.
  • U heeft een aanvraag via het aanvraagformulier compensatie eigen risico ingediend, samen met de gevraagde bewijsstukken.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt.

Aanvraag

U moet bij deze aanvraag meerdere bijlagen meesturen. Let op dat u deze vooraf opslaat op uw computer.
Toegestane bestandstypen: doc, docx, xsls, pdf, jpg, png bmp en gif. De bijlagen mogen maximaal 10Mb groot zijn.

Bijlagen die u moet meesturen wanneer:

  • U het eigen risico van de zorgverzekering volledig heeft gebruikt:
    • een overzicht van uw zorgverzekering waaruit blijkt dat u het eigen risico volledig heeft betaald (€ 385,00).
  • U inkomen of pensioen ontvangt:
    • de meest recente inkomsten- of pensioenspecificatie.
  • U heffingskortingen van de Belastingdienst ontvangt:
    • een beschikking voorlopige aanslag van de Belastingdienst.
  • U alimentatie ontvangt:
    • een bankafschrift met storting van alimentatie.
  • U en/of uw gezinsleden betaalrekening(en) en spaarrekening(en) hebben:
    • u moet de afschriften van de meest recente volledige maand van alle rekeningen toevoegen. Deze kunt u downloaden via uw bank. Let hierbij op dat het begin- en eindsaldo zichtbaar is.
  • U en/of uw gezinsleden beleggingen/levensverzekeringen/spaarverzekeringen hebben:
    • u moet bewijzen van de waarde toevoegen.
  • U en/of uw gezinsleden overige bezittingen hebben zoals een voertuig, antiek, sieraden enz.:
    • u moet bewijzen van de waarde van de bezittingen toevoegen.

Termijn

De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit.