Briefadres aanvragen

Als u geen woonadres heeft kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een briefadres?

U komt in aanmerking voor een briefadres, als u:

  • dak- of thuisloos bent. 
  • een periode moet overbruggen tussen 2 woonadressen (max 3 maanden).
  • een ambulant beroep heeft (bijv. binnenvaart of kermis);
  • in het buitenland verblijft (max 8 maanden in 1 jaar);
  • schipper bent en in het buitenland op een Nederlands schip vaart (max 2 jaar);
  • in een blijf-van-mijn-lijf-huis verblijft;
  • in een gevangenis verblijft;
  • in een psychiatrische inrichting verblijft;
  • in een verpleeghuis verblijft.

Let op, als u bij kennissen, een vakantiewoning of vrienden verblijft bent u verplicht u op dat adres in te schrijven, u hebt dan geen recht op een briefadres.

Gaat u wonen op een vakantiepark? Lees dan eerst de informatie op de pagina 'Tijdelijke bewoning'.

Aanvraag

Het aanvragen van een briefadres moet u persoonlijk doen bij de balie van Burgerzaken. Hier moet u een afspraak voor maken.

Toestemming nodig van briefadresgever:

  • De persoon die op het briefadres woont, de briefadresgever, moet toestemming geven. Hiervoor vult de briefadresgever het toestemmingsformulier in. Hij of zij logt in met zijn of haar eigen DigiD code. Voordat u naar het gemeentehuis komt moet het toestemmingsformulier bij ons binnen zijn.
  • Nadat de briefadresgever het toestemmingsformulier heeft ingevuld en verzonden kunt u een afspraak maken.

Aanvraag toestemming briefadres

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een geldende reden voor uw aanvraag.
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.

Informatie voor de briefadresgever

Als briefadresgever moet u ervoor zorgen dat post terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.