Trouwlocaties
In de gemeente Elburg zijn diverse vaste locaties waar u kunt trouwen, daarnaast kunt u een aanvraag doen voor uw eigen eenmalige trouwlocatie.
De gemeente verzorgt alle formele aspecten die nodig zijn voor het voltrekken van een huwelijk. Ook regelt de gemeente een trouwambtenaar en bode ter ondersteuning van de trouwambtenaar en het vervoeren van de trouwakte. De locatie/beheerder verzorgt alle andere faciliteiten zoals o.a.: de ontvangst en de begeleiding van de bruidsparen en de gasten, parkeervoorzieningen en inrichting/aankleding van de locatie.
Naast het melden van uw voorgenomen huwelijk/partnerschap bij de gemeente moet u dus ook zelf contact opnemen met de locatie om deze te reserveren en alle bijkomende afspraken te maken. De gemeente regelt de reservering van uw locatie dus niet.
Het volledige overzicht van alle kosten kunt u vinden op de webpagina 'Kosten huwelijk/geregistreerd partnerschap'.
Voor het bezichtigen van de trouwlocatie kunt u een afspraak maken met de beheerder van de locatie.
- Oude trouwzaal Agnietenklooster
- De Visafslag Elburg
- De Rijsgaardhoeve
- Restaurant & partycentrum de Haas
- Aan de Gracht
- Het gemeentehuis (Zuiderzeestraatweg Oost 19)
- Bakkersmolen 'de Tijd'
- De kapel van Museum Elburg
- Landgoed Klarenbeek
Naast de vaste trouwlocaties binnen onze gemeente kunt u er ook voor kiezen om te trouwen op een voor u speciale plek. U moet dan de locatie waar u uw ceremonie wilt laten voltrekken laten aanwijzen als ‘voor 1 dag aangewezen trouwlocatie’.
Uw locatie moet hiervoor wel aan enkele voorwaarden voldoen, deze hebben voornamelijk betrekking op de toegankelijkheid, aansprakelijkheid en veiligheid. Voor een volledig overzicht kunt u het beleid Aanwijzen trouwlocatie lezen.
Voorwaarden in het kort*:
- De locatie is tijdens de ceremonie openbaar toegankelijk, ook niet- genodigden hebben dus toegang tot de locatie.
- De locatie is bouwtechnisch in goede staat, veilig en voldoen aan de normen op het gebied van brandveiligheid.
- De locatie is toegankelijk voor minder validen.
- Het gebruiken van de locatie als trouwlocatie mag niet in strijd zijn met de bestemming van de locatie.
- De trouwambtenaar kan tijdens de ceremonie op een veilige en comfortabele manier zijn/haar taken uitvoeren.
- Tijdens de ceremonie is er een bode aanwezig van de gemeente, deze vertegenwoordigd de gemeente, ondersteund de trouwambtenaar en zorgt er voor dat de aktes van en naar het gemeentehuis gebracht worden. De instructies van de bode worden opgevolgd en zij/hij kan zijn taken ongestoord, veilig en comfortabel uitvoeren.
- De locatie heeft een betrouwbare, stijlvolle uitstraling en is niet in strijd met de openbare orde.
- Er dienen voldoende (eigen) parkeerplekken te zijn waarbij er geen overlast mag ontstaan voor de omwonenden en/of de buurt.
- De eigenaar/beheerder van de locatie geeft nadrukkelijk toestemming voor het gebruik als trouwlocatie.
*Dit is geen volledig overzicht van de voorwaarden, bekijk voor een volledig overzicht het beleid zoals vermeld in de link hierboven.
Het aanvragen van een éénmalige trouwlocatie dient u minimaal 3 maanden voor de datum van uw ceremonie te doen, u heeft het besluit nodig bij de melding van uw voorgenomen huwelijk/partnerschap.
U kunt de aanvraag voor uw eigen eenmalige trouwlocatie indienen.
Aanvraag eenmalige trouwlocatie
Ps. Na het aanvragen van de locatie moet u ook melding maken bij de gemeente van uw voorgenomen huwelijk/partnerschap.
De kosten voor het aanvragen van een eenmalige trouwlocatie zijn €110,00, mocht uw aanvraag afgewezen worden dan wordt dit bedrag niet geretourneerd.