Planschade
De gemeente kan een bestemmingsplan vaststellen, aanpassen of een omgevingsvergunning afgeven voor afwijking van het bestemmingsplan. U kunt daardoor schade lijden. Dit wordt planschade genoemd. De schade kan bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van inkomsten.
Misschien heeft u recht op een vergoeding. Een onafhankelijk adviseur doet onderzoek. Hij adviseert de gemeente of u wel of geen recht heeft op een schadevergoeding. De gemeente beslist over uw aanvraag.
Is de schade veroorzaakt ná 1 januari 2024? Dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. Is de schade veroorzaakt vóór 1 januari 2024? Dan is er sprake van planschade en geldt de oude procedure.
U vraagt planschade aan met het digitale aanvraagformulier tegemoetkoming in planschade.
Voorwaarden
De voorwaarden voor de vergoeding van schade door een bestemmingsplan zijn onder andere:
- U heeft schade door een nieuw of gewijzigd bestemmingsplan;
- U heeft blijvende schade aan uw huis, bedrijfsgebouw of stuk grond en u bent eigenaar, geen huurder;
- U heeft een blijvende inkomstendaling;
- U vraagt de vergoeding aan binnen 5 jaar nadat beroepsprocedures tegen het bestemmingsplan klaar zijn. Zijn deze procedures er niet geweest? Dan vraagt u de vergoeding aan binnen 5 jaar na afloop van de beroepstermijn;
- U heeft goede redenen waarom u de schade niet zelf hoeft te betalen. Bijvoorbeeld omdat u de schade niet kon weten toen u het gebouw of de grond kocht;
- De vergoeding van de schade is op geen enkele andere manier geregeld. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw pand heeft aangekocht of onteigend.
Kosten
U betaalt voor de behandeling van de aanvraag € 500,-. Bij een positief besluit krijgt u dit bedrag terug, bij een negatief besluit niet.
Aanpak
U heeft nodig:
- Kopie eigendomsbewijs van onroerende zaak of huurovereenkomst of pachtovereenkomst of eventueel contract economische overdracht;
- Eventueel een taxatierapport;
- Bij een gemachtigde: schriftelijke machtiging waaruit blijkt dat de gemachtigde bevoegd is om namens u op te treden.
U ontvangt binnen twee weken een ontvangstbevestiging van uw aanvraag. Daarin wordt de procedure verder uitgelegd.
De gemeente heeft 6 maanden de tijd om uw aanvraag te behandelen. Deze termijn kan verlengd worden tot 1 jaar.
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.