Rekenkamer
Per 1 januari 2024 heeft de gemeente Elburg een onafhankelijke rekenkamer. Tot 1 januari 2024 had de gemeente een rekenkamercommissie, maar door de Wet versterking decentrale rekenkamers mag een rekenkamercommissie niet meer. Daarom heeft de raad besloten tot het instellen van een gemeentelijke rekenkamer Elburg.
De inrichting van de rekenkamer is vastgelegd in de Verordening gemeentelijke rekenkamer Elburg.
Voor de uitvoering van rekenkameronderzoek werkt de gemeente Elburg samen met de gemeenten Hattem, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Zij maken gebruik van dezelfde rekenkamer.
De rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad door gevraagd en ongevraagd onderzoek uit te voeren. Het advies aan de gemeenteraad is zonder politiek oordeel.
De rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en de doelmatigheid en rechtmatigheid van de voorbereiding en uitvoering daarvan.
De rekenkamer wil laten zien wat er gebeurt met de gemeentelijke beleidsvoornemens:
- Haalt de gemeente de afgesproken doelen?
- Doet de gemeente dat binnen het afgesproken budget?
- Voldoet het beleid aan de wettelijke kaders en regelgeving?
De rekenkamer wil de gemeentelijke organisatie handvatten bieden om te komen tot een efficiëntere en effectievere werkwijze. De rekenkamer draagt bij aan:
- De kwaliteit van het lokale bestuur;
- De transparantie van gemeentelijk handelen;
- De verwerking van de publieke verantwoording daarover.
De rekenkamer Elburg heeft een onafhankelijke positie binnen de gemeente. De rekenkamer bestaat uit een voorzitter en leden. De gemeenteraad benoemt de voorzitter en leden voor een periode van zes jaar. Ze kunnen eenmaal worden herbenoemd voor opnieuw zes jaar.
De rekenkamer bestaat uit:
Peter Niemeijer
Voorzitter van de Rekenkamer
Overige functies:
- Concerncontroller gemeente Almere
- LinkedIn-profiel
Michel Bergshoef
Lid van de Rekenkamer
Overige functies:
- Lid Rekenkamer gemeente Ede
- Directeur/eigenaar van "Bergshoef BMA"
- LinkedIn-profiel
Annemieke van Dijken
Lid van de Rekenkamer
Overige functies:
- Strateeg bedrijfsvoering gemeente Zwolle
De griffier is ambtelijk secretaris van de rekenkamer.
De rekenkamer bepaalt zelf de werkwijze en aanpak van onderzoeken. Hiervoor wordt een Reglement van Orde en een Onderzoeksprotocol vastgesteld.
Onderzoeken zijn gewoonlijk evaluaties van beleid: ze kijken terug in de tijd om te leren voor de toekomst. De rekenkamer onderzoekt doorgaans geen incidenten, maar evalueert beleid over een langere periode.
Onderzoek kan betrekking hebben op alle gemeentelijke beleidsterreinen en op de bedrijfsvoering van de gemeente. De rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen worden onderzocht. De gemeenteraad kan hiervoor suggesties aandragen bij de secretaris van de rekenkamer via griffie@elburg.nl. De rekenkamer beoordeelt of binnengekomen suggesties geschikt zijn voor een rekenkameronderzoek. Als dat het geval is, worden de suggesties betrokken bij het opstellen van het onderzoeksprogramma. Per jaar kan de rekenkamer 1 à 2 onderzoeken uitvoeren.
De werkzaamheden van de rekenkamer worden ieder jaar vastgesteld in een jaarverslag. Bekijk het jaarverslag 2023.
- Bekijk dan de animatie van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers (NVRR)
- Of neem contact op met de griffier (ambtelijk secretaris) via griffie@elburg.nl of telefoonnummer (0525) 688 688.
Elk jaar verschijnen er één of meer onderzoeksrapporten.
De rekenkamer rondde onlangs het rapport ‘informatiebeveiliging en persoonsgegevens’ af. De belangrijkste conclusie is dat de informatiebeveiliging en waarborging van privacy beleidsmatig op orde zijn en dat gestreefd wordt om te allen tijde te voldoen aan de landelijke wetgeving en richtlijnen. De rekenkamer concludeert dat er nog ruimte is voor verbetering, wetende dat informatiebeveiliging en privacy altijd aandacht vraagt. De rekenkamer ziet o.a. dat de rol van de raad op deze thema’s kan worden versterkt en dat gemeenten van elkaar kunnen leren door meer samen te werken.
Onderstaande rapporten kunt u opvragen bij de griffier via griffie@elburg.nl:
- 2024 - Onderzoek naar informatiebeveiliging en persoonsgegevens
- 2023-2024 - Onderzoeksprogramma
- 2022 - Jaarverslag rekenkamercommissie
- 2022 - Rapport evaluatie gemeentelijk woonbeleid
- 2019 - Rapport onderzoek Toeristisch Beleid gemeente Elburg
- 2019 - Rapport Regionaal Account Jeugd
- 2018 - Rapport evaluatie rekenkameronderzoeken
- 2017 - Raad weten met jeugdhulp
- 2017 - Beheersing grote projecten
- 2016 - Maatschappelijk vastgoed
- 2015 - Eigen en sociale kracht in het nieuw gemeentelijk beleid
- 2014 - Beleid, beheer en onderhoud kapitaalgoederen
- 2013 - Samenwerkingsverbanden
- 2012 - Re-integratiebeleid
- 2012 - Kwaliteit begroting
- 2011 - Integrale handhaving
- 2010 - Inhuur derden
- 2009 - Grip op grondbeleid
- 2009 - Schriftelijke dienstverlening aan burgers
- 2007 - Kosten(toerekening) en tarieven gemeentelijke heffingen