Aanslagbiljet gemeentelijke belastingen en WOZ-beschikking 2025
Met dagtekening 31 januari wordt het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking voor het belastingjaar 2025 bezorgd. Heeft u de gemeente op MijnOverheid.nl toestemming gegeven om het aanslagbiljet digitaal te versturen? Dan ontvangt u deze in de Berichtenbox op MijnOverheid.nl.
Heeft u twijfels over de WOZ-waarde?
Twijfelt u of de WOZ-waarde van uw woning klopt? Of denkt u dat de registratie van uw woning niet volledig of juist is? Dan kunt u een Reactieformulier aanslag gemeentelijke belastingen invullen en nemen wij contact met u op. Samen nemen wij de vastgestelde waarde en de geregistreerde onderdelen van uw woning door.
Meer informatie
Op de webpagina Belastingen en heffingen vindt u informatie over de WOZ-beschikking, WOZ-waarde en de verschillende belastingsoorten, zoals de afvalstoffenheffing en rioolheffing. Staat het antwoord op de vraag er niet bij? Vul dan het Reactieformulier aanslag gemeentelijke belastingen in. Wij helpen u graag verder!
De WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken) is de geschatte marktwaarde van uw woning of pand. Deze waarde wordt elk jaar opnieuw bepaald. Voor woningen gebeurt dit door de woning te vergelijken met soortgelijke woningen die in 2023 en 2024 zijn verkocht. Het is niet nodig dat de woning identiek is aan de verkochte woningen, maar er moeten wel overeenkomsten zijn zoals grootte, locatie en type woning. Voor bedrijven en grond gebruiken we een andere methode om de waarde te bepalen.
De WOZ-waarde kan elk jaar anders zijn, omdat de woningmarkt continu verandert. Daarnaast worden jaarlijks nieuwe vergelijkingen gemaakt met recent verkochte woningen. Dit betekent dat ook de OZB-aanslag (onroerendezaakbelasting) kan wijzigen.
Het taxatieverslag geeft inzicht in hoe de WOZ-waarde van uw woning tot stand is gekomen. U vindt dit verslag eenvoudig via www.mijnoverheid.nl onder het icoon ‘Wonen’. Lukt het niet om het verslag op te vragen? Dan kunt u een Reactieformulier aanslag gemeentelijke belastingen invullen en nemen wij contact met u op. Samen nemen wij de vastgestelde waarde en de geregistreerde onderdelen van uw woning door.
Bedrijven kunnen hun taxatieverslag ook digitaal inzien via de gemeente website.
De WOZ-waarden van woningen zijn openbaar en kunt u bekijken op www.wozwaardeloket.nl. Hier ziet u niet alleen de waarde van uw eigen woning, maar ook die van vergelijkbare woningen.
De WOZ-waarden van bedrijven zijn niet openbaar.
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend op basis van de WOZ-waarde van uw woning of pand. De waardeontwikkeling heeft maar een beperkte invloed op de aanslag OZB. De gemeenteraad stelt jaarlijks vast hoeveel opbrengst de OZB moet opleveren. Als de WOZ-waarden in de gemeente stijgen, worden de OZB-tarieven meestal verlaagd. Hierdoor blijft de invloed van de WOZ-waarde op de aanslag beperkt. Als de gemeenteraad besluit tot een hogere opbrengst, kan de OZB-aanslag stijgen.
De waardepeildatum is 1 januari 2024. Dit betekent dat de woning wordt gewaardeerd alsof deze op die datum verkocht zou zijn. Voor nieuwbouwwoningen of verbouwingen in 2024 wordt gekeken naar de situatie op 1 januari 2025.
Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Dan kunt u gratis bezwaar maken. Dit kunt u eenvoudig zelf doen door:
- Een brief te sturen naar de gemeente óf
- Het Reactieformulier aanslag gemeentelijke belastingen in te vullen.
Let op: bezwaar maken is altijd gratis! U hoeft hiervoor geen WOZ-bureau in te schakelen. Als u toch een bureau inschakelt, controleer dan vooraf goed de voorwaarden. Sommige bureaus brengen kosten in rekening als u het bezwaar later intrekt. Bovendien moet u eventuele vergoedingen die u van de gemeente ontvangt zelf doorbetalen aan het bureau.
Heeft u moeite om de belastingaanslag op tijd te betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Vul hiervoor het Reactieformulier aanslag gemeentelijke belastingen en vermeld uw aanslagnummer. Samen kijken we naar een passende oplossing.
Heeft u een machtiging tot automatische incasso afgegeven dan zal het aanslagbedrag in plaats van in acht termijnen dit jaar in tien termijnen worden geïncasseerd (eerste afschrijving eind februari).